Afrofuturism på finbesök

mars 21, 2012  |  Ghana, Krönika, Musik, Samhälle

Läs i DN

Han är barfota. Han bär kjol. Han gör afroromska sånger om ekorrar. Detta i ett konservativt land dominerat av gospel och mainstream-hiplife. Man kan lugnt säga att afrorumänske Wanlov the Kubolor är en av Ghanas mest fritänkande artister.

Jag träffar honom en solig eftermiddag i Accra. Han bor hemma hos sin manager Panji i ett hus som funkar lite som en lightversion av Felas ”Kalakuta Republic” – minus polygamin. Huset är som en svängdörr för stans mest intressanta musiker, en trappa ner målar Panjis bror tavlor och ute på gården står dockteatern som Wanlov har byggt till videon ”Veverita” (ekorrlåten).

Han sitter i lotusställning framför en väggmålning av svarta ikoner som Patrice Lumumba och Malcolm X, iförd slips och höftskynke. Ingenting förvånar mig längre. Inte när jag dagen innan träffat en gospelsjungande polis som gärna arresterar folk från scen.

Wanlov tar plötsligt av sig slipsen och är därmed i bar överkropp. Fela-känslan eskalerar. Han lutar sig sömnigt bakåt i fåtöljen och talar om sig själv i tredje person. Klagar på att drottningen av England behandlas som Jesus i Ghana och svävar sedan ut i svammel utan substans. Ändå känns allt intressant, kanske för att hans senaste skiva ”African Gypsy” var en av förra årets mest originella med sin blandning av romskt blås och ghansk pidginrap.

Tillsammans med den Londonbaserade rapparen M3NSA utgör han också den högaktuella kontroversfabriken FOKN Bois. En afrofuturistisk hiplife-duo som i superreligiösa Ghana lanserat sig som ”Christian rap gay lesbian” och precis släppt singeln ”Sexin Islamic girls”. En video som varken lär gå hem i hemlandet eller bättra på relationen med Nigeria där nästan hälften är muslimer och FOKN Bois-låten ”Thank God we’re not a Nigerians” (sic!) redan i somras väckte ont blod.

Singeln ingår i FOKN Bois alla hjärtans dag-album ”FOKN wit Ewe” där de i princip förklarar krig mot alla – inklusive Afrikas nya kolonisatörer kineserna. Ibland är det smart (”Help America”) – ibland bara okänsligt och smaklöst (”Laffin at Cripples”). Det är med andra ord bara en tidsfråga innan de turnerar med Die Antwoord.

På lördag spelar de i Södra Bar. Jag hoppas på mindre provokationer och fler mördarspår från hiphop-operan ”Coz ov moni” och M3NSA:s Outkast-doftande kanondebut ”No. 1 Mango Street”. Med tanke på albumet de turnerar med lär det bli precis tvärtom.

Nanushka Yeaman

 

No related posts.


Leave a Reply

No related posts.