G.O.O.D. Music?

september 19, 2012  |  Hiphop, Skivrecension

Jag har fett motvilligt haft GOOD Musics ”Clique” på hjärnan hela dan. Hit-Boy-beatet är verkligen mäktigt – helt klart en  ”Hate me now” för 2010-talet. Men jag kan bara tänka på hur mycket tyngre den hade varit om man skippat Big Sean-hooken: ”all these bad bitches, man, they want the, they want the, they want the (fyll själva i det mest troliga ord här som rimmar på clique)”. Och i stället avtäckt Mitt Romneys förakt mot fattiga. Eller rappat om f-n vadsomhelst utom detta. Beatet förtjänar bättre. Ju äldre jag blir desto svårare blir det för mig att bortse från misogyna texter, hur svängig låten än är. Inom psykologi pratar man om den kognitiva dissonans som uppstår när ens värderingar (här jämställdhet eller om man så vill: en högst rimlig önskan om att kunna lyssna på veckans hetaste hiphoplåt utan att känna sig kränkt som kvinna) och handlingar (impulsen att dansa och headnodda till en misogyn låt) inte stämmer överens. Min kognitiva dissonansmätare står på en Spinal Tap-elva när jag lyssnar på ”Cruel Summer”-skivan.
Som tur är finns det oceaner av grym hiphop som jag hellre lyssnar på i stället.

Här är min DN-recension av skivan

Hiphop

G.O.O.D. Music
”Cruel Summer”

(G.O.O.D Music/Universal)

2

- Min största smärta i livet är att jag inte kan se mig själv uppträda, tillkännagav Kanye West med sedvanlig ödmjukhet på sommarens BET Awards.

Min största smärta i min relation till Kanye West är att hans grandiosa självsyn slaktar hans artistiska omdöme. Att släppa det här monumentalt oinspirerade label-soundtracket till sin egen kortfilm där Kid Cudi försöker bota en blind arabisk prinsessa i ett fruktpalats (med en Coldplay-remix) – kan vara det sämsta beslut han någonsin fattat. Dagisbattlerim som ”My bitch make yo bitch look like ”Precious” och trött slentrianmisogyni från Pusha T, Big Sean och 2 Chainz varvas med Kanye-rader som: ”Cars, money, girls and the clothes. Aww man, you sold your soul” i ”New God Flow”. Det är oklart om det är en attack mot Drake, honom själv eller mainstreamrap i största allmänhet. Ovanpå det är Kid Cudis falsksång värre än någonsin. Trots Jay-Z:s inhopp mäter sig inget på ”Cruel summer” med ”Watch the throne”, förutom Swag King Coles (Kanyes) vers på ”New God Flow” (”I’m living three dreams Biggie Smalls’, Dr King’s, Rodney King’s”, Cause we can’t get along, no resolution. Til’ we drown all these haters, rest in peace to Whitney Houston”) Trösten är den snygga Fuzzy Jones-samplingen i hostmedicindroppande ”Mercy” och att sömnpillret John Legend överraskar med en snygg 80-talsduett.

Bästa spår: ”New God Flow”.

No related posts.


Leave a Reply

No related posts.