Bassängbad med vindflöjels-Kendrick

november 1, 2012  |  Hiphop, USA

Häromveckan släppte USA:s kanske hetaste rappare just nu – Kendrick Lamar – sin nya skiva ”good kid, m.A.A.d city”. (Läs min DN-recension här):

Jag har velat höra allt han rör vid, sen jag snöade in på hans sjukt svängiga blåsmirakel ”Rigamortus”, och Dre var ju medproducent, så min pepp var minst sagt på topp.
Som vanligt nördade jag in mig totalt på texterna, och återupptäckte särskilt sommarsingeln ”Swimming Pools (Drank)” som jag blev helt hooked på. Den är vansinnigt fascinerande och vi ska snart se varför. Akta er för att bli lika beroende som jag bara, annars kommer ni också börja drömma att Lamars samvete pratar med er.

Ok, då kör vi!

Jag gillar låtar som är lätta att missförstå. Varför? Jo, för att vagheten gör att helt olika människor identifierar sig med samma låt –
av helt olika anledningar. Och det här är verkligen ett sånt exempel:

Låten utspelar sig på en fest. I refrängen klagar en kille på att Kendrick Lamar dricker för lite och förklarar att han ska sluta leka barnvakt och i stället dyka ner i en swimming pool med sprit. Det är målet.

Först tror man att det här är någon slags ny ”Gin & Juice” – det vill säga Snoops festklassiker från 93, och jag är helt säker på att ”Swimming pools” är årets fylle-anthem på alla college i USA.

Men om man lyssnar ordentligt på texten hör man att Kendrick Lamar rappar om sin alkade farfar, och om grupptrycket som pressar honom att dricka sig medvetslös. Han imiterar till och med sitt samvete med nån slags konstig alien-röst och börjar diskutera vad som kommer hända om han dricker mer.

Det är lätt att missa det här, särskilt om man är full, för Kendrick Lamar är ökänt snabb i verserna.

Men det här dubbla budskapet gör att alla från gangsters till nykterister kommer älska låten och känna att den talar till just dem.

Lamar är överhuvudtaget en kameleont, nästan ett politiker-ämne faktiskt i sitt sätt att säga ja och nej på en gång.
Han har gjort flera ganjalåtar samtidigt som han förklarat att han helst inte röker på själv.
Andra  texter är nästan feministiska samtidigt som hans bitch- och ho’-frekvens är väldigt hög.

Jag gillar honom för att han är så kreativ rent tekniskt. Hans rim är som trumsolon och han överraskar alltid med att dubbla tempot eller bryta upp rytmen och lägga betoningar på oväntade ställen, vilket man märker i den här låten.

Nästa månad invaderar han årsbästalistorna, vänta bara.

 

 

No related posts.


Leave a Reply

No related posts.