Ingen rök utan Snow

mars 7, 2012  |  Konsertrecension

Läs i DN

Miike Snow
Scen: Fotografiska, Stockholm.

Betyg: 4

Världspremiär för nya skivan ”Happy to you”. Guldmasker, luvtröjor, rök. Inledningen av Miike Snows konsert på Fotografiska känns som en lovande mix av ”Eyes wide shut” och Londonupploppen – tills brandlarmet går. Det känns självklart att se videon till ”Devil’s work” - en svettig ångestflykt i skinnbyxor till en slags ”La Ritournelle 2.0” – projicerad på just de här väggarna. Baksidan med att gigga på ett fotomuseum är förstås att brandlarmet är hyperkänsligt.

När de biffiga brandmännen stormat in och ut – och bandets Jesusliknande sångare Andrew Wyatt blottar hårsvallet är lite av mystiken borta.

Han kompenserar med att sjunga som en ängel, gå loss på 10-talets it-instrument: autoharpa, och tillsammans med bandet göra senaste singeln ”Paddling out” till ett rymdepos värdigt den matchande vansinnesvideon.

Bandets tv-serieindie är snyggare än någonsin och lika dynamisk som sömlös. Miike Snows styrka är fortfarande förmågan att sätta dikotomin mainstream-indie ur spel. Det bidrar förstås att Pontus Winnberg och Christian Karlssons låtidéer kommer så mycket mer till sin rätt tillsammans med Andrew Wyatts svävande falsett än med säg, Britney Spears forcerade nasalmanér. (Precis som briljansen i ”Toxic” lyftes fram så mycket bättre av indiechanteusen Yael Naim än Britney.) Att konserten tappar lite fart i andra halvlek är inte nödvändigtvis negativt. Det är mer som ett galaxutforskande där guiden gått iväg en stund och gett oss lite tid att samla intrycken tills det är dags för extranumret ”Animal”.

Nanushka Yeaman

 

No related posts.


Leave a Reply

No related posts.